SEARCH

NILAM

JAWATANKUASA NILAM 2011
SMK JELUTONG



APA ITU NILAM


NILAM adalah singkatan NADI ILMU AMALAN MEMBACA. Program ini merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Program ini merupakan suatu pendekatan menyuburkan tabiat membaca di kalangan murid. Program ini merupakan satu program Kementerian Pelajaran Malaysia yang wajib kepada semua murid mulai tahun 1999.

MATLAMAT NILAM
Membina tabiat membaca yang berkekalan di kalangan murid.

OBJEKTIF NILAM
          Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca.
          Menjadikan murid suka membaca.
AKTIVITI-AKTIVITI GALAKAN MEMBACA
PERINGKAT SEKOLAH
(DI BAWAH PROGRAM NILAM)

1.        Buat Seekor Ulat Buku – Pelajar menulis ulasan buku mereka pada kad manila yang dipotong bulat. Kad-kad ini boleh disambung-sambung untuk membentuk segmen ‘ulat buku’.
2.        Rakan Membaca – Pelajar memilih seorang rakan yang serasi dengannya sebagai rakan membaca. Kedua-duanya boleh saling membantu untuk berkongsi pengalaman membaca.
3.         Mendirikan Satu Program Membaca – Pelajar menguruskan masa untuk membaca, menentukan apa yang hendak dibaca, dan di mana bahan dapat diperolehi.
4.         Memulakan Kelab Membaca Kamu Sendiri – Pelajar dalam satu kumpulan atau sebuah kelas menubuhkan kelab membaca dan merancang aktiviti-aktiviti yang tersendiri.
5.         Diari Membaca Mingguan – Pelajar menyemak kemajuan membacanya minggu demi minggu baik dari segi kuantiti mahupun jenis bahan yang dibaca.
6.         Ulasan Buku Mobail – Pelajar menggunakan daya kreatif mereka untuk memaparkan ulasan buku di bilik darjah.
7.         Menghayati Puisi – Pelajar melahirkan respon mereka terhadap sebuah puisi yang dibaca dengan menulis apa yang dirasai dan sebab mereka berasa begitu.
8.         Baris Demi Baris- Pelajar meneliti perkaitan makna antara baris-baris puisi untuk memahami sebauah puisi dengan lebih baik.
9.         Mengumpul Perkataan – Pelajar menggunakan bacaan mereka untuk mengumpul perkataan menurut ‘kumpulan’ supaya mereka dapat membuat rujukan dengan mudah.
10.       Kisahkan Semula Sebuah Cerita – Pelajar melukis beberapa adegan daripada cerita yang dibacanya, kemudian menulis – Pelajar melukis beberapa adegan daripada cerita yang dibacanya, kemudian menulis semula cerita dengan perkataan sendiri.
11.       Melukis Model – Berpasangan, pelajar mengambil giliran membaca gambaran tentang suatu tempat atau suasana yang dikutip daripada sebuah buku cerita supaya masing-masing mendapat giliran melukis gambaran tersebut, dan membandingkannya kemudian.
12.       Halaman Masalah – Dengan membayangkan dirinya sebagai watak utama dalam sebuah buku cerita, pelajar menulis tentang masalah yang dihadapinya dalam sepucuk surat kepada halaman masalah dalam majalah kegemarannya.
13.       Kerangka Cerita – Memperkenalkan satu cara menganalisis sebuah karya fiksyen berdasarkan latar, watak, masalah dan penyelesaian.
14.      Urutan Cerita – Pelajar menambah satu bahagian lagi di akhir sebuah cerita yang disukainya untuk menamatkan cerita itu seperti yang diingininya.
15.      Apa Yang Diberitahu Kepada Kamu? Pelajar membaca sepintas lalu beberapa perenggan daripada sebuah buku cerita, dan memikirkan apa idea utama perenggan-perenggan itu.
16.      Pesan Tersirat – Pelajar mencari pesan tersirat atau tema dalam cerita, puisi dan novel untuk mencungkil mesej yang ingin disampaikan pengarang dalam karyanya.
17.      Luaskan Idea Kamu – Pelajar menggunakan imaginasi untuk meluaskan idea dan kefahamannya berdasarkan sebuah cerita menarik yang dibacanya. Misalnya dengan menggunakan segala maklumat tentang watak utama, dia memerihalkan keadaan watak itu pada zaman kanak-kanak.
18.      Dua Aktiviti Dengan Lakonan – Pelajar dapat meningkatkan kefahaman tentang sesebuah cerita dengan menterjemahkannya ke dalam bentuk lakonan, dan kemudian melakonkannya di dalam kelas.
19.      Tamu Minggu Ini – Pelajar membayangkan diri sebagai penerbit TV yang ingin menampilkan watak kegemarannya dalam rancangan ‘Tamu Minggu Ini’. Oleh itu dia terpaksa menyediakan suatu ringkasan mengenai watak seperti nama, keluarga dan pencapaiannya.
20.      Membanding Dan Membeza – Pelajar menggunakan rajah Venn untuk membandingkan keadaan sesuatu watak sebelum dan selepas sesuatu peristiwa yang dialaminya, atau membandingkan dua watak dalam sebuah cerita.
21.      Merentas Dunia – Pelajar membaca buku tentang sebuah negeri dan mencatatkan maklumat seperti ibu negeri dan kehidupan rakyatnya.
22.      Mengumpul Maklumat – Sambil membaca, pelajar mengisi beberapa kotak disekeliling satu tajuk dengan fakta-fakta atau maklumat penting berkaitan dengan tajuk itu dan kemudian menyusun nota-nota itu menurut urutan yang munasabah.
23.      Buat Sebuah Buku Fakta – Pelajar mencari fakta-fakta menarik daripada ensaiklopedia dan kemudian menyalin dan melengkapkannya untuk membuat sebuah buku.
24.      Berkongsi Dan Berbincang – Berpasangan, pelajar menerokai dan membaca bersama-sama sebuah buku untuk mencari maklumat tentang satu tajuk yang dipilih mereka.
25.      Merancang Satu Persembahan – Kumpulan-kumpulan pelajar merancang dan mengelola suatu persembahan berdasarkan sebuah carita yang telah dibaca.
26.       Biodata Tokoh Terkenal – Pelajar membuat profil seoramg tokoh yang diminati menggunakan seberapa banyak punca maklumat yang dapat diperolehi.
27.      Cari Khazanah!/Sumber Hunt Berpandukan satu salinan peta, pelajar menulis arahan dan membacakan arahan itu kepada kawan-kawannya untuk memandu mereka mencari khazanah yang disembunyikannya di suatu tempat dalam peta itu.
28.      Membaca Gambar Rajah – Berpasangan, pelajar mengambarkan gambar rajah yang dipilih dari sebuah buku supaya rakannya dapat melukis gambar rajah itu hanya dengan mendengar gambarannya.
29.      Surat Berita – Pelajar-pelajar menyusun bahan-bahan menarik yang terhasil dari aktiviti-aktiviti menarik dan menerbitkannya dalam bentuk surat berita.
30.      Buku Ditangan – Pelajar-pelajar sentiasa bersama buku dimana-mana saja mereka berada.
31.      Projek Pukal – Kotak buku bacaan yang dibekalkan oleh PSS dan dikendalikan oleh guru kelas. Buku sentiasa ditukar ganti.
32.      Anotasi Buku – Pelajar membuat ulasan mengenai buku yang dibaca melalui proses pengajaran dan pembelajaran.
33.      Khemah Membaca – Pelajar didedahkan dengan teknik membaca, kemahiran pengendalian maklumat, ADD dan kerja projek. Pelajar akan mempamirkan hasilan projek dan persembahan di akhir kursus.
34.      Kuiz Bestari –Kuiz berkaitan dengan matapelajaran di sekolah.
35.      30/40 Minit Bersama Buku – AJK projek memilih hari dan masa yang sesuai mengikut jadual waktu. Hari dan masa akan berubah pada minggu berikutnya melibatkan semua warga sekolah. Aktiviti membaca ditetapkan oleh guru matapelajaran pada waktu tersebut. Catatan dimasukkan dalam buku program dan buku catatan membaca.
36.      Minggu Galakkan Membaca – AJK memilih minggu yang bersesuaian. Aktiviti yang dirancang biasanya dalam bentuk pertandingan.
37.      Buku Skrap – Merupakan aktiviti bulanan dan bahan diambil daripada petikan majalah atau akhbar.
38.      Wadah Bestari – Pelajar diberi satu tajuk, kemudian pelajar tersebut merujuk beberapa buah buku untuk memetik fakta. Tajuk tersebut didedahkan semasa perhimpunan mingguan. Pelajar lain dikehendaki mencatat apa yang dilafazkan pelajar tersebut. Guru mengambil masa beberapa minit di kelas untuk sesi perbincangan.
39.      Menulis Buku – Pelajar diberi satu tajuk atau tema. Pelajar dibimbing memilih watak berdasarkan contoh buku. Mereka didedahkan juga bagaimana sebuah buku dihasilkan. Hasil yang baik diberi ganjaran.
40.      Melukis Kulit Buku – Pelajar perlu membaca sebelum melukis kulit buku. Biasanya buku yang dipertandingkan tiada mempunyai kulit ( buku rosak- dibaik pulih).
41.      Projek Berwawasan – Pelajar Membaca buku fiksyen. Mereka membuat sinopsis, ulasan, perkataan baru dalam buku rekod membaca.
42.      Hentian Ilmu/ Laluan Iqra – Bahan bacaan diletakkan disudut-sudut tertentu untuk dibaca oleh murid pada waktu rehat.
43.      1 + 1 = 100 (Diskusi Buku) – Seorang pelajar membaca sebuah buku disebarkan kepada 100 orang rakannya.
44.      Projek Cakna – Pelajar membaca bahan dengan diawasi dan dibimbing oleh guru mengikut jadual ditempat-tempat yang dinyatakan. Dalam aktiviti ini guru pembimbing akan mambantu pelajar yang tidak boleh menyebut perkataan dengan betul dan tidak boleh membaca dengan baik. Kemudian pelajar bercerita secara lisan untuk mengetahui tentang kefahaman pelajar terhadap bahan yang dibaca. Pelajar yang lebih baik kefahamannya dan boleh menulis, mempersembahkan kefahaman mereka dalam bentuk grafik, komik, kartun dan kulit buku.
45.      Program ‘Walking Dictionary’- Pelajar memakai tag nama dimana perkataan perbendaharaan kata bagi minggu itu diperkenalkan.



AKTIVITI NILAM

BilKelasJumlah Bacaan 2010Tahap Jauhari 2010
Nama Murid
1AHMAD HAFIZ BIN HAFELLT2 BIRU18Gangsa
2AHMAD SAFWAN BIN KAMALT5 KM 29Gangsa
3AIZZAT FATIMAH BINTI MYDIN ABDUL GHANIT2 BIRU20Gangsa
4AMIR HAMZAH BIN MOHD ROZALIT2 BIRU19Gangsa
5AMIRAH BINTI AHMAT MAKBOLT2 BIRU25Gangsa
6ANNIE LOO SOK HUEYT2 CYAN37Perak
7AZRUL IDZWAN BIN ABDUL RAHMANT2 CYAN65Emas
8BROWNEGALLAGSHEART1 BIRU25Gangsa
9CH'NG PEI CHUINT2 CYAN33Gangsa
10CHAN CHOON MINGT1 INDIGO20Gangsa
11CHEE WEI LOONT1 JINGGA19Gangsa
12CHUAH LIP SIANGT1 JINGGA22Gangsa
13EHSAN B REDUHANT1 HIJAU19Gangsa
14EMYLIA SUSANTI BINTI USMANT3 BIRU57NILAM
15FATIN NUR AMIRA BINTI ZAHALANT2 HIJAU27Gangsa
16GOH KAH LIPT2 CYAN31Gangsa
17GOH SHU FANGT1 BIRU21Gangsa
18HABIB SAHDIK BIN MOHD SHARIFFT5 KM 213Gangsa
19HAMIZA BINTI ISMAILT5 KM 214Gangsa
20HANIS BT MOHD HAFEEZ QUAHT5 KM 212Gangsa
21HEMALATHA A/P PALANIVELT5 KM 213Gangsa
22HENRY TAN KOK HOOIT1 HIJAU21Gangsa
23JACKY TAN CHUN MUT2 JINGGA20Gangsa
24JAGEDESON A/L SAGART2 CYAN28Gangsa
25KHADIJAH IZZATY BINTI ZAINULT3 BIRU39NILAM
26KHAIRUL ANWAR B MOHAMED KASSIMT1 BIRU18Gangsa
27KHAW CHIN NEET2 INDIGO18Gangsa
28KHAW PO AAIKT2 BIRU23Gangsa
29KHOO HUEY YINGT2 CYAN32Gangsa
30KHOR WUEI LOONT1 BIRU22Gangsa
31KOAY CHUN LIANGT1 INDIGO39Perak
32KOAY JOO YAT3 BIRU45NILAM
33KOAY ZHONG HENGT1 BIRU18Gangsa
34LAU LUKE YAOT2 BIRU29Gangsa
35LAW SUI YANG KENNYT2 BIRU29Gangsa
36LEE JUN YINT1 BIRU21Gangsa
37LEE LI PEIT2 HIJAU34Gangsa
38LEE LING WEIT1 INDIGO18Gangsa
39LEOSON ONG YUNG SHENGT1 INDIGO19Gangsa
40LIEW LEE SENG SOONT3 BIRU28Emas
41LIM CHIA CHENT1 HIJAU20Gangsa
42LIM KEAN ENGT2 CYAN36Perak
43LOH PHAIK SHIT2 INDIGO18Gangsa
44LOO GHEE XIANGT1 INDIGO38Perak
45LYE JING TAIT1 BIRU19Gangsa
46MOHAMAD AFDHAL B MOHAMED IDRIST1 BIRU21Gangsa
47MOHAMAD ARSHAD BIN ABDUL KADERT2 INDIGO19Gangsa
48MOHAMAD IZZAD FAHMIE BIN ABDULL RAHIMT2 CYAN27Gangsa
49MOHAMED FADZIL B KAMAL LUDINT1 HIJAU30Gangsa
50MOHAMED FAQRUL ASRAFFT1 BIRU18Gangsa
51MOHAMMAD AIMAN BIN ELIAST2 CYAN58Emas
52MOHAMMAD ZULFADHLI BIN ZULKIFLIT3 BIRU33Emas
53MOHD AMIRUL MUKHLIS BIN MOHD FAZLIT2 BIRU20Gangsa
54MUHAMAD FAIZ B MOHAMAD BAZEERT1 BIRU20Gangsa
55MUHAMAD IHSAN B MOHAMAD AMZAHT5 KM 211Gangsa
56MUHAMMAD AMBIA BIN ABDULLAHT3 BIRU31Emas
57MUHAMMAD AMMAR ASYRAF B YAHAYAT2 CYAN27Gangsa
58MUHAMMAD ARIF B MOHAMED YASINT1 HIJAU29Gangsa
59MUHAMMAD FARIZZUDIN BIN MAHAMUDT2 INDIGO21Gangsa
60MUHAMMAD FAYZUL HADI B MOHAMED IDRIST1 BIRU19Gangsa
61MUHAMMAD FIFI AZRI BIN MAZLANT2 INDIGO23Gangsa
62MUHAMMAD FIKRI BIN REZAT2 BIRU29Gangsa
63MUHAMMAD HAFIZI BIN RAMLIT5 VK 210Gangsa
64MUHAMMAD HAZWAN B HAMZANIT1 JINGGA19Gangsa
65MUHAMMAD NABIL FIKRI B MD.IDRIST1 HIJAU19Gangsa
66MUHAMMAD SYAZWAN BIN MOKHSINT2 CYAN23Gangsa
67MUHAMMAD UKASHA BIN MOHAMED AMZAHT2 BIRU31Gangsa
68MUHAMMAD ZULHELMI BIN AZLANT2 CYAN31Gangsa
69N. VIJAYA INDRA KUMARY A/P NADARAJAHT2 BIRU27Gangsa
70NADIRAH BINTI SAMSUDDINT3 BIRU55NILAM
71NEELAMEGAN A/L PALANIVELT2 INDIGO20Gangsa
72NG KAR SEANGT1 INDIGO18Gangsa
73NOOR ASHIKEN BINTI ALAWDEENT5 VK 2555NILAM
74NOORHIDAYAH BINTI ABDUL RASHIDT2 INDIGO29Gangsa
75NOORZUHAIRAH BT MOHAMED IQBALT3 BIRU53NILAM
76NOR FAUZAN RAMADAN B RAMADAN ITAT1 BIRU21Gangsa
77NUR AMANINA BINTI PAKIR MOHAMADT2 CYAN30Gangsa
78NUR AMIRAH BINTI SAMSUDDINT2 HIJAU20Gangsa
79NUR BADRIYAH BINTI ZAKIR HUSSAINT2 HIJAU20Gangsa
80NUR BAIZURAH BINTI MOHD BARAKT4 VK 130Gangsa
81NUR FADHILNA BT IZHART1 BIRU24Gangsa
82NUR FARAH NADIAH BINTI ZAINUL ALAMT2 BIRU23Gangsa
83NUR FAZIRA BINTI MOHAMED ANSARIT2 HIJAU21Gangsa
84NUR HAFIZAH BT. HAMEED MYDINT3 BIRU38NILAM
85NUR HAMIZAH BINTI MOHD THORAPSAHT5 KM 214Gangsa
86NUR NATASYA BINTI NAPIAHT3 BIRU29Emas
87NUR NISA ATHIRAH BINTI AHMAD BAHARIT2 CYAN24Gangsa
88NUR SYAFIKHAH BINTI YAAKOBT3 BIRU27Emas
89NUR SYAMSINA BINTI ZUBIRT2 BIRU44Perak
90NUR SYUHADAH BINTI MOHD FAROOKT2 CYAN32Gangsa
91NURADILAH ZAKIRAH BINTI SAADT3 BIRU49NILAM
92NURASFARINA BINTI KAMIRUSHAMT2 CYAN36Perak
93NURHAN BINTI MOHD RODHIT3 BIRU45NILAM
94NURSYAMIRA IZYLIN BINTI ABD RAHIMT2 CYAN34Gangsa
95NURUL AIDA BINTI MAHAD ALIT5 KM 214Gangsa
96NURUL ATIKA BINTI ZAINOLT2 CYAN23Gangsa
97NURUL FATEHAH BINTI ABU YAZIDT2 CYAN33Gangsa
98NURUL JALILAH BT ABDUL RASHIDT3 BIRU55NILAM
99NURUL JANNAH BINTI FOZIT2 CYAN31Gangsa
100NURUL NOR SHAFIQAH BINTI MOHD SHAHT2 BIRU34Gangsa
101NURUL SAKINAH BINTI MOHD JAMALT5 KM 211Gangsa
102NURWARDAH BT ZULKIFLIT1 BIRU18Gangsa
103ONG AUN NEATT2 HIJAU21Gangsa
104ONG HUI MINT1 BIRU25Gangsa
105OOI CHUN LEONGT1 INDIGO21Gangsa
106OOI CHUN WEIT1 BIRU29Gangsa
107PEAN BIN MOHD ADILIT2 INDIGO20Gangsa
108POH SHEE NEET1 BIRU36Perak
109POH WEI LINT2 BIRU33Gangsa
110PUROSYNEE A/P TAMILARASANT2 HIJAU20Gangsa
111ROZAIDI BIN RAMLIT2 CYAN24Gangsa
112SAIFUL HUSAIN BIN MUJIBUR RAHMANT2 HIJAU54Emas
113SAMUEL SIMON WIWIT2 BIRU30Gangsa
114SHAFIQ B IDRUST1 BIRU23Gangsa
115SHALLINI DHURRGA A/P NADESONT3 BIRU42NILAM
116SHARMINE BT KASSIMT1 BIRU25Gangsa
117SHAYIED DANIAL KHUZANI B ZAIZANT1 HIJAU18Gangsa
118SITI FATIMAH BINTI SHAIK DAUDT2 CYAN24Gangsa
119SITI HAJAR BINTI DAHLANT2 CYAN18Gangsa
120SITI MARYAM ATIQAH BT ABDUL MALIKT1 BIRU30Gangsa
121SITI NORSUHANA BINTI ROSLIT2 BIRU26Gangsa
122SITI NUR RAHAYU BINTI AZIZT2 INDIGO24Gangsa
123SITI SARAH NAJIBAH BINTI ROSNIT2 BIRU29Gangsa
124SITI ZULHIJAH BINTI MOHD RASULT2 HIJAU21Gangsa
125SYAZUANI FAZREENA BT SANIT1 BIRU18Gangsa
126TAN FOOK AIKT1 BIRU37Perak
127TAN KIM LINGT2 CYAN39Perak
128TAN ZHI QINT1 HIJAU21Gangsa
129TEOH SHU MINT1 HIJAU18Gangsa
130TEOH YUAN QIUT1 BIRU25Gangsa
131THENOOGA A/P BALAT5 KM 212Gangsa
132VALENTINO ERIC ALFREDT2 CYAN26Gangsa
133VITHIYA A/P GANESONT3 BIRU52NILAM
134WAN NUR HASLINA BINTI MOHAMED HASHIMT2 CYAN29Gangsa
135WONG WEI LUNT1 JINGGA27Gangsa
136WU SOON CHYANGT2 CYAN28Gangsa
137YAP JUN FUNGT2 BIRU32Gangsa
138YEAP HUI YINT2 INDIGO18Gangsa
139YEOW KHENG CHUNT1 BIRU20Gangsa
140YESU DASS A/L RICHARDT1 JINGGA25Gangsa
141YONG KANG JEAT1 INDIGO24Gangsa
142YUHAASHINI A/P PARTIBANT1 BIRU34Gangsa
143ZAMRINA BINTI MOHD BAHARUDEENT3 BIRU34Emas
144ZAREEN FADZLIANA BT AHMAD FIRDAUST3 BIRU59NILAM
145ZULHILMI BIN MOHD YUSOFFT2 CYAN22Gangsa
146ZUNADIYA BINTI ZULKIFLIT3 BIRU39NILAM
Bilangan Murid Yang Layak: 146

No comments:

Post a Comment